Onze school

Onze kernwaarden

Persoonlijke ontwikkeling

Voor onze school is “ontwikkeling” een kernbegrip. De hele dag zijn we bezig met leerlingen en hun ontwikkeling. Daarbij moet ook onze professionele ontwikkeling, als leerkracht en als team, doorgaan. Vanuit christelijk perspectief betekent dit het ontwikkelen van onze gaven en talenten.

In ons dagelijkse handelen wordt deze kernwaarde als volgt zichtbaar:

  • We hebben oog voor de talenten die iedere leerling heeft, zowel cognitief als creatief, en we stimuleren de ontwikkeling ervan.
  • Als team doen we aan ontwikkeling door actief van elkaar te leren in verschillende manieren van leiding- en lesgeven.
  • Collegiale consultatie draagt voor ons bij aan een inspirerend klimaat waarin we, individueel en als team, onszelf kunnen ontwikkelen.
  • We stimuleren de ontwikkeling van de contacten met zorgexternen, om duidelijk te weten welke mogelijkheden er zijn om het individuele kind tot zijn recht te laten komen.
  • Leerkrachten zijn actief bezig met de eigen professionele ontwikkeling

Veiligheid

Als school willen we uitdragen dat we veilig en geborgen zijn in Gods hand. Een veilig sociaal klimaat is een voorwaarde voor leerlingen om te kunnen presteren. Daarnaast willen we een school zijn waar leerlingen zich gezien en gekend weten.

In ons dagelijkse handelen wordt deze kernwaarde als volgt zichtbaar:

  • We willen een veilige school zijn waar aandacht is voor alle leerlingen en voor hun ouders.
  • We werken er voortdurend aan dat ouders en leerlingen gezien en gehoord worden.
  • Als team voelen we ons veilig bij elkaar, willen we leren van elkaar en geven we elkaar goede feedback.
  • In de groepen werken we op verschillende niveaus. Hiermee komen we tegemoet aan de ontwikkeling van de leerlingen. Onze leerlingen voelen zich hierdoor begrepen en hebben daardoor ruimte om te groeien presteren en functioneren goed op eigen niveau

Liefde

Als school willen we een voorbeeld zijn in ‘liefhebben’. Als christelijke school beseffen we dat dit ten diepste alleen kan door Jezus. In Zijn leven, sterven en opstanding komt openbaar hoe God wil dat wij mensen zullen leven. Hij was niet alleen voorbeeldig: Hij bracht het offer van de verzoening. Wie Hem echter volgt, zal in zijn of haar leven iets gaan weerspiegelen van Wie onze Heere Jezus Christus is. Een voorbeeld in liefde, in geduld, in trouw.

In ons dagelijkse handelen wordt deze kernwaarde als volgt zichtbaar:

  • In het leidinggeven zijn we liefdevol duidelijk.
  • In contacten met ouders proberen we ons in te leven en zijn we verdraagzaam.
  • We gaan respectvol om met verschillen en verscheidenheid.
  • We begeleiden onze leerlingen met liefde en geduld.
  • We houden elkaar aan gemaakte afspraken: in de klas, in het team en in contacten met ouders.
  • Als school investeren we in een goede relatie met kerken en met de buurt.

Verbinding

“Verbinding” heeft te maken met communicatie: hoe willen we als school intern en extern communiceren? We zoeken in onze communicatie de verbinding, juist door openheid te betrachten. Alleen zo krijgt verbondenheid, als team, als leerkracht naar leerlingen, als leerkracht naar ouders, goed gestalte. Verbondenheid is voor ons een wezenlijke voorwaarde voor het goed functioneren van de school.

In ons dagelijkse handelen wordt deze kernwaarde als volgt zichtbaar:

  • Als team hebben we oog voor elkaars welzijn. We hebben oog voor elkaars kwaliteiten en gebruiken die ook.
  • We geven elkaar positieve feedback.
  • We hebben, zowel binnen het team als in de groep aandacht voor verschillen en verscheidenheid en voor onderlinge acceptatie.
  • Leiding geven betekent door duidelijke communicatie opbouwend-kritisch zijn, een goed werkklimaat bewaken, de professionaliteit stimuleren.
  • In contacten met ouders streven we naar laagdrempelig contact.
  • We zorgen voor een goede informatievoorziening voor ouders, om hen inzicht te geven in de leerstof, de resultaten en het sociaal-emotioneel welbevinden van hun kind.

We geven leerlingen inzicht in hun eigen leerproces.

In de begeleiding (leerkracht, IB-er) zorgen we voor korte lijnen, zodat de communicatie goed verloopt. We bespreken begeleidingsplannen met alle verantwoordelijken.

We zoeken naar verbindingen tussen kerk en school, en daarbij treden we als school proactief op.